Logo
تاریخ : يکشنبه 19 آبان 1398
کد 697

راهنمای طراحی، ساخت و کنترل کیفیت سدهای ذوزنقه‌ای ساخته شده با شن و ماسه سیمانته (CSG)

مترجمین: دکتر سمیه ملایی؛ دکتر محمد اسماعیل‌نیا عمران
پیش­گفتار مترجمین:
در مهندسی سد همواره نیاز مبنی بر کاهش هزینه­ پروژه‌­های سدسازی و حفاظت از محیط زیست با وجود حفظ مقاومت سازه­ای سد در برابر خطرات طبیعی مانند زلزله و سیل وجود داشته است. برای حصول این هدف سدهای ذوزنقه­‌ای ساخته شده با شن و ماسه سیمانته شده (CSG) توسط مهندسین و متخصصین ژاپنی معرفی شده است. معنای لغت CSG یعنی شن و ماسه سیمانی (سیمانته) شده و سد ذوزنقه­ای CSG به مفهوم سدی با مقطع ذوزنقه است که با استفاده از CSG که از مصالحی که به سادگی از محل نزدیک سد به دست می‌­آید تولید می‌­شود، ساخته می‌­گردد. اجرای این نوع سد یک تکنولوژی جدید بوده که در ژاپن و در راستای عقلانی‌سازی طرح، ساخت و مصالح سد ایجاد شده است. شروع توسعه سد ذوزنقه‌­ای CSG، به عنوان یک روش ساخت (روش CSG) برای ساخت یک سد موقت در سد ناگاشیما (سال 1991) بود. سپس برای استفاده از روش CSG در بدنه اصلی سد، مطالعات مختلف و آزمایش­های بسیاری برای طراحی/ تحلیل، مقاومت/ چگالی، کنترل کیفیت، اختلاط/ تراکم و ... صورت گرفت. در نتیجه تکنولوژی سدهای ذوزنقه­ای CSG تکمیل شده و اثرات برجسته­ای ازنظر هزینه، ایمنی و زیست محیطی به همراه داشت.
تئوری جدید سدهای ذوزنقه­ای CSG، ابتدا در سال 2003 برای ساخت آب­بند سد تایهو و در 2004 برای ساخت سد فرعی کاوایی در سد هایزوکا به کاررفت. در ادامه سد ذوزنقه­ای CSG در بدنه اصلی سدهای توبتسو (با ارتفاع 52 متر) و آکوکوبای (با ارتفاع 39 متر) در 2009 استفاده گردید (تکمیل شده در سال 2012). در این مسیر، مهندسان سد ژاپنی در 20 سال اخیر، تلاش­های بسیار کرده تا تکنولوژی ساخت آن را توسعه دهند.CSG یک مصالح جدید برای بدنه سد بوده و هزینه­های ساخت سد نسبت به بتن معمولی را بسیار کاهش می­دهد. سرعت اجرای آن بسیار زیاد است و روند کار پیوسته و در حجم­های بالا می­باشد. به علاوه نشان داده شده است که تنش ایجاد شده در داخل بدنه سد ذوزنقه­ای CSG در طی زلزله بسیار کمتر از سدهای بتنی وزنی با شکل مقطع مثلثی می­باشد.
به عنوان یک راهنمای ساخت سد ذوزنقه­ای CSG کتاب "راهنمای مهندسان برای ساخت و کنترل کیفیت سد ذوزنقه­ای CSG" توسط مرکز مهندسی سد ژاپن در سپتامبر  2007 چاپ گردید که انعکاس زیادی در جهان داشت. پس از انتشار این کتاب، سدهای ذوزنقه­ای CSG توبتسو و آکوکوبای کامل شدند و تجارب ارزشمندی از ساخت آنها به دست آمد. در نتیجه یک کتاب اطلاعات فنی جدید "راهنمای طراحی، ساخت و کنترل کیفیت سدهای ذوزنقه­ای CSG " که شامل آخرین پیشرفت­های طراحی، ساخت و کنترل کیفیت این سدها می­باشد، در ماه جون سال 2012  به چاپ رسید. کتابی که پیش رو دارید ترجمه کاملی از همان کتاب است. از تمامی خوانندگان تقاضا داریم نکات نظر ارزشمند خود را در خصوص کتاب، نحوه‌ی ترجمه‌ی آن و یا هرمطلبی در خصوص سدهای CSG که می‌تواند در جهت اعتلای دانش داخلی کشور در این زمینه مؤثر باشد، برای مترجمین ارسال فرمایند.
 
 
سمیه ملایی (عضو هیأت‌علمی دانشگاه بناب)
s.mollaei@bonabu.ac.ir         
 
محمد اسماعیل­‌نیا عمران (عضو هیأت‌علمی دانشگاه کردستان)
m.esmaeilnia@uok.ac.ir
 
سدهای ذوزنقه‌ای
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 19 آبان 1398
  • ساعت 03
  • توسط A. Esmaeelzadeh
  • تعداد بازدید 399
نظرات شما
captcha refresh