Logo

اساسنامه

 


مقدمه:
با تاسی از سیره انبیای الهی و ائمه معصومین علیهم السلام  به انگیزه تجلی مبانی والای انسان دوستی، اشتیاق بیکران و خلوص و اعتقاد انسان­های مؤمن به ایجاد امکانات و زمینه ­های آموزشی و تربیتی به منظور رشد و شکوفایی استعدادهای جوانان ایران اسلامی و همچنین بهره ­گیری از توانمندی­های مادی و معنوی خیّرین و تشویق و ترغیب توانگران و نیک اندیشان در تقویت و گسترش زیر ساخت­های آموزش عالی، بارقه ه­ای گردید تا افراد خیّر و خداجوی با عزمی راسخ و اراده­ای مشترک، سازمانی مردم نهاد (NGO) به نام بنیاد حامیان علم و فناوری دانشگاه بناب را بر اساس اساسنامه حاضر و بشرح ذیل تأسیس نمایند .
 
کلیات :
ماده ۱- نام بنیاد «بنیاد حامیان علم و فناوری دانشگاه بناب» می باشد که در ادامه اساسنامه، به اختصار بنیاد نامیده می شود.
ماده ۲- هیات موسس که به منظور پایه­ گذاری و راه ­اندازی بنیاد تشکیل شده است، شامل افراد ذیل می­ باشد:
1- رضا لعلي (فرماندار) 2- دکتر مجتبی عباسیان (رئیس دانشگاه) 3- حجت ­الاسلام والمسلمین حسن حيدرزاده (رئيس دفتر نهاد رهبري)
4- دکتر مصطفی خجسته ­نژند 5- دکتر محمدعلی مهتدی 6- دكتر بهزاد بينش
7- علی ­اصغر رحیم­ زاده 8- جلیل کریمیان قدیم 9- علیرضا شعیبی بناب
 
ماده۳- بنیاد دارای تابعیت ایرانی بوده و ملزم به رعایت مفاد قانون اساسی و قوانین موضوعه جمهوری اسلامی  ایران و مصوبات هیات امنای بنیاد خیّرین حامی آموزش عالی می ­باشد.
ماده ۴- مدت فعالیت بنیاد از آغاز تاسیس، نامحدود می ­باشد.
ماده ۵- فعالیت بنیاد در سطح ملی بوده و دفتر مرکزی آن در شهر بناب (دانشگاه بناب) مستقر می ­باشد.
ماده ۶- بنیاد فاقد هر گونه فعالیت سیاسی می­باشد و هیچ یک از اعضا آن مجاز به فعالیت سیاسی، انتفاعی به نام بنیاد نیستند.
تبصره ۱- بنیاد از نظر مالی مستقل است ولی تحت نظارت هیات امنای بنیاد خیّرین آموزش عالی فعالیت خواهد نمود.
تبصره ۲- تعامل و همراهی با مجامع خیریه مشابه داخل و خارج از کشور بلامانع است.
تبصره 3- این بنیاد به استناد آیین ­نامه اجرایی تاسیس و فعالیت سازمان­­های مردم نهاد مصوب هیات محترم دولت به شماره 27862/ت31281 ه مورخ 08/05/1384 و نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شماره 24675/25/6 مورخ 22/02/1393 تأسیس می­ شود.
 


اهداف :
ماده ۷- هدف از تشکیل بنیاد، بهره ­گیری از توانمندی­های مادی و معنوی خیّرین و تشویق و ترغیب نیکوکاران و نیک اندیشان در تقویت و گسترش زیر ساخت­های دانشگاه بناب  به شرح ذیل می­باشد:
۷-۱ -اشاعه و گسترش فرهنگ اسلامی وقف و باقیات و صالحات در جامعه و بهره­گیری در جهت رشد کمی و کیفی دانشگاه.
۷-۲-ارائه مشاوره و بسترسازی جهت تسهیل در امر سرمایه ­گذاری بهینه خیّرین آموزش عالی.
۷-۳-شناسایی، تقدیر و حمایت همه جانبه از خیّرین و واقفین دانشگاه.
۷-۴-نظارت بر حسن انجام نظرات و اهداف شرعیه خیّرین و واقفین در طول حیات ایشان و بعد از آن.
۷-۵-ایجاد زمینه ­ها و بسترهای مناسب (اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی) جهت تقویت و استمرار حمایت­ های خّیرین و واقفین از دانشگاه.
۷-۶ –برنامه­ ریزی و سازماندهی برای جذب کمک­های مردمی و دولتی در جهت ساخت و افزایش فضاهای مورد نیاز دانشگاه با همکاری و هماهنگی بنیاد خیّرین حامی آموزش عالی.
۷-۷ -نظارت بر حسن انجام تعهدات دانشگاه در قبال خیّرین، واقفین و تبرعات و موقوفات ایشان با همکاری بنیاد خیّرین حامی آموزش عالی و کمیته خیّرین وزارت علوم.
۷-۸ -نظارت به منظور حسن احداث پروژه­های خیّرساز دانشگاه.
۷-۹-نظارت و پیگیری تخصیص سهم پنجاه درصدی وزارت علوم از پروژه­هایی که پنجاه درصد از کل اعتبارات آن را خیّر یا خیّرین پرداخت کرده باشند و به پنجاه درصد پیشرفت فیزیکی رسیده باشند، با هماهنگی بنیاد خیّرین حامی آموزش عالی و همکاری کمیته خیّرین وزارت علوم.
۷-۱۰-حمایت از دانشجویان بی­ بضاعت دانشگاه از طریق راه­اندازی صندوق قرض­ الحسنه دانشجویی و صندوق نیکوکاری.
۷-۱۱-حمایت و پشتیبانی از اقدامات فرهنگی و اسلامی در دانشگاه.
۷-۱۲ -پشتیبانی و حمایت از سنت پسندیده ازدواج­های دانشجویی در دانشگاه.
۷-۱۳-حمایت از طرح­های پژوهشی و تحقیقاتی دانشجویان و اساتید دانشگاه.
۷-۱۴ -حمایت از پژوهشگران و نخبگان دانشگاه.
۷-۱۵ -حضور و مشارکت در خرید و تامین تجهیزات و خدمات مورد نیاز دانشگاه.
۷-۱۶ -ایفای نقش فعال برای ارتباط دانشگاه با صنعت، تجارت و به طور کلی فضای کسب و کار.
۷-۱۷ -حمایت از کارآفرینان جوان دانشجو و شرکت­های دانش بنیان نوپای دانشگاه.
۷-۱۸ -حضور، مشارکت و سرمایه گذاری در اجرای ایده­ ها و طرح­های کاربردی و کارآفرینانه جهت تجاری سازی و تکمیل چرخه ایده تا محصول.
۷-۱۹ -تصدّی و اجرای کلیه برنامه­ ها و وظایف و اختیاراتی که با اهداف « بنیاد»  مطابقت داشته و دانشگاه در راستای کاهش تصدی ­گری مراتب را برون سپاری نموده و یا خواهد نمود.
۷-۲۰ -انجام هرگونه فعالیت، اقتصادی، بازرگانی، تجاری، صنعتی و یا هرگونه فعالیتی که در بردارنده ایجاد ارزش افزوده در راستای تامین اهداف بنیاد باشد.
7-21- اقدام و انجام هر نوع فعالیتی که با روح و فلسفه اهداف مذکور در این ماده در راستای تامین اهداف مذکور در این ماده در راستای تامین اهداف «بنیاد » همخوانی و سنخیت داشته باشد.
۷-۲۲ - ایجاد کانون دانش آموختگان خیّر دانشگاه و عضوگیری به منظور حمایت­های علمی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه.
 


عضویت:
ماده ۸- کلیه اشخاص دارای شرایط ذیل پس از معرفی ۲ نفر از اعضای بنیاد و تایید هیات امنا به عضویت «بنیاد» در خواهند آمد.
۸-۱ - التزام به قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران.
۸-۲ - قبول شرایط اساسنامه.
۸-۳ - علاقمندی به تلاش در جهت فعالیت­های خیریه مرتبط با آموزش عالی.
ماده ۹- خروج اعضا از «بنیاد» اختیاری بوده و در صورت تقاضای عضویت مجدد، می ­بایست مراحل عضویت را مجدد انجام دهند.
تبصره1- عدم حضور غیر موجه در 2 جلسه متوالی مجمع عمومی به معنای انصراف تلقی می ­گردد.
ماده ۱۰-  اخراج اعضا از بنیاد به علت از دست دادن شرایط عضویت منوط به پیشنهاد یک سوم از اعضا و تصویب هیات امنا خواهد بود.
ماده ۱۱- عضویت در بنیاد، افتخاری و بدون انتظار مادی بوده و در راستای تلاش در جهت پیشرفت امور خیر در زمینه توسعه زیر ساخت­های دانشگاه می ­باشد.
 


تشکیلات:
ماده ۱۲- تشکیلات «بنیاد» شامل: ۱- هیات موسس ۲- مجمع عمومی ۳- هیات امنا ۴- هیئت مدیره ۵- بازرسان ۶– مدیرعامل می ­باشد.

 

هیات موسس:
ماده ۱۳- هیات موسس به شرح ذکر شده در ماده ۲ متشکل از افراد آشنا به مسائل آموزش عالی و فعالیت خیّریه بوده و مسئول به ثبت رساندن و راه اندازی کامل «بنیاد» می­ باشد.
ماده ۱۴- پس از راه ­اندازی کامل «بنیاد» و تشکیل هیات امنا، فعالیت هیات موسس به اتمام می­ رسد.
 


مجمع عمومی:
ماده ۱۵- مجمع عمومی (اعم از عادی و فوق العاده) شامل کلیه اعضا بوده و سالانه یک بار به دعوت رئیس هیات امنا تشکیل جلسه می­دهد.
تبصره ۱- در صورتی که رئیس هیات امنا در موعد مقرر بنا بر هر دلیلی به تکلیف خود عمل ننماید، با دعوت نایب رئیس هیات امنا، بازرس و یا بازرسان تشکیل خواهد شد.
تبصره ۲- زمان تشکیل مجمع عمومی حداکثر ۴ ماه پس از پایان هر سال مالی می ­باشد.
ماده ۱۶- مجمع عمومی عادی با حضور نصف بعلاوه یک اعضا، رسمیت یافته و مصوبات آن با اکثریت نسبی آرا نافذ خواهد بود.
تبصره ۱- در صورت عدم تشکیل مجمع عمومی عادی بعلت به حد نصاب نرسیدن، رئیس هیات امنا با دعوت مجدد از اعضا نسبت به تشکیل جلسه تا حداکثر یک ماه بعد اقدام می­نماید که این جلسه با هر تعداد از اعضاء رسمیت یافته و مصوبات آن با اکثریت نسبی آرا نافذ خواهد بود.
ماده ۱۷- مجمع عمومی فوق­ العاده با درخواست هر یک از اعضای هیات امنا­ و یا رئیس هیأت مدیره و یا مدیر عامل و یا یک سوم از اعضای مجمع عمومی و یا بازرسان همراه با 2 عضو هیأت امنا و با ذکر علت، با دعوت قبلی و حداقل دو هفته قبل، تشکیل و با دو سوم اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با رای سه چهارم از حاضرین نافذ خواهد بود.
تبصره ۱- در صورت عدم تشکیل مجمع عمومی فوق العاده، بعلت به حد نصاب نرسیدن یک ماه بعد، مجمع فوق العاده با همان شرایط ماده ۱۷ تشکیل خواهد شد و در صورت به حد نصاب نرسیدن مجدد، موضوع صورت جلسه مذکور در اولین مجمع عمومی عادی، قابل طرح ولی تصویب آن، طبق ماده ۱۷ می باشد.
ماده ۱۸- وظایف مجمع عمومی عادی شامل موارد ذیل می ­باشد:
۱۸-۱ -تعیین خط مشی بنیاد بر اساس اهداف.
۱۸-۲ -استماع و رسیدگی گزارش هیات امنا و بازرسان.
۱۸-۳ -انتخاب اعضای هیات امنا و بازرسان و اعضای علی ­البدل.
۱۸-۴ -رسیدگی و تصویب ترازنامه مالی و بودجه سالیانه بنیاد.
۱۸-۵ -تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی.
ماده ۱۹- مجمع عمومی فوق­ العاده مسئول بررسی، اصلاح و تغییر مفاد اساسنامه و پیشنهاد انحلال و تسویه «بنیاد» می ­باشد.
 


هیات امنا:
ماده ۲۰- هیات امنا به نمایندگی از مجمع عمومی، مرجع تصمیم گیری در کلیه امور در چارچوب اساسنامه بوده و آئین نامه­ ها و دستورات را تصویب و ابلاغ می ­نماید.
ماده ۲۱- هیات امنا دارای 11 عضو اصلی و همچنین 2 عضو علی ­البدل می ­باشد.
تبصره ۱- رئیس دانشگاه یا نماینده تام الاختیار وی در هر دوره که طبق مقررات تعیین و جایگزین می ­گردد به اعتبار شخصیت حقوقی خود و صرف نظر از پست و جایگاه سازمانی، جزو اعضای اصلی هیات امنا می ­باشد.
21-1- سایر اعضای اصلی شامل 3 نفر از اعضای هیأت موسس و 7 نفر عضو اصلی دیگر به همراه 2 نفر عضو علی­ البدل با رای مجمع عمومی به مدت 5 سال انتخاب می­ شوند.
تبصره ۲- اعضای «بنیاد» جهت کاندیدا شدن برای انتخابات هیات امنا، لازم است ۲ هفته قبل از انتخابات جهت کاندیداتوری ثبت نام نمایند.
21-2-  در صورت انصراف، فوت یا بیماری صعب ­العلاج هر یک از اعضای اصلی، عضو علی­ البدل جایگزین می­گردد.
۲۱-۳  -دعوت از مسئولین و کارشناسان جهت شرکت در جلسات هیات امنا بدون حق رای بلامانع می­ باشد.
ماده ۲۲- جلسات عادی هیات امنا، حداقل هر 6 ماه یکبار به دعوت رئیس هیات امنا یا نایب رئیس، تشکیل و با حضور حداقل نصف بعلاوه یک نفر از اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با رای نصف بعلاوه یک حاضرین، نافذ خواهد بود.
تبصره ۱- جلسه فوق­ العاده هیات امنا در صورت درخواست رئیس هیات امنا یا ۳ نفر از اعضای هیات امنا با ذکر دلایل تشکیل خواهد شد.
ماده ۲۳- هیات امنا در اولین جلسه خود ملزم به انتخاب رئیس، نایب رئیس و منشی، از بین اعضای خود و به مدت 2 سال می­ باشد.
۲۳-۱ - اداره جلسات هیات امنا به عهده رئیس یا نایب رئیس هیات امنا می باشد.
ماده ۲۴- وظایف هیات امنا شامل موارد ذیل می باشد:
۲۴-۱ – برنامه­ ریزی فعالیت­های «بنیاد» بر اساس خطی مشی و برنامه ­های کلان تعیین شده توسط مجمع عمومی.
۲۴-۲ - بررسی، تصویب و ابلاغ آیین­ نامه ­ها، نظام نامه ­ها و پیشنهادات اجرایی مربوط به نحوه ­ی فعالیت «بنیاد».
۲۴-۳ - بحث و بررسی پیشنهادات مدیر عامل­، هیات مدیره یا اعضای هیات امنا و نهایتا” تصویب و ابلاغ آن به هیات مدیره جهت اجرا.
۲۴-۴ - بررسی پیشنهادات مربوط به تغییر مفاد اساسنامه و ارائه به مجمع عمومی فوق­ العاده جهت تصویب و همچنین تفسیر اساسنامه.
۲۴-۵- انتخاب هیات مدیره، از خارج یا بین اعضای هیات امنا برای مدت 3 سال.
۲۴-۶ - بررسی و تایید مدیر عامل پیشنهادی از سوی هیات مدیره برای مدت ۳ سال.
تبصره ۱- انتخاب مجدد هیات مدیره و مدیر عامل برای دوره ­های بعد بلامانع است.
۲۴-۷ - عزل هیات مدیره، چنانچه انجام امور و یا عملی را بر خلاف مفاد اساسنامه یا مغایر با مصالح  «بنیاد» و مصوبات هیات امنا انجام دهند.
۲۴-۸- استماع و رسیدگی به گزارش هیات مدیره، مدیر عامل و بازرسان.
۲۴-۹ -تصویب و تایید بیلان مالی.
ماده ۲۵- در کلیه جلسات هیات امنا، می­ بایست صورت جلسه، تنظیم و در دفتری مخصوص ثبت و توسط کلیه اعضا امضا گردد.
 


هیات مدیره:
ماده ۲۶- هیات مدیره شامل 5 عضو اصلی و2 عضو علی البدل بوده که از خارج یا از بین اعضای هیات امنا و با رای ایشان، به مدت 3 سال انتخاب می­ گردند .
ماده ۲۷- اعضای هیات مدیره در اولین جلسه و از بین اعضای خود می­بایست رئیس، نایب رئیس و خزانه ­دار هیات مدیره را انتخاب کنند.
ماده ۲۸- جلسات هیات مدیره حداقل هر ماه  یک بار تشکیل و با حضور حداقل سه نفر که یکی از آنها رئیس یا نایب رئیس هیات مدیره باشد، رسمیت یافته و مصوبات آن با حداقل سه رای مثبت از کل آرا نافذ خواهد بود.
ماده ۲۹- مصوبات هیات مدیره، در دفتری مخصوص ثبت و به امضای اعضا رسیده و در محلی امن نگهداری می ­گردد.
ماده ۳۰- عدم حضور هر یک از اعضای هیات مدیره، بدون دلیل موجه در سه جلسه متوالی­، به منزله انصراف وی تلقی و عضو علی ­البدل، جایگزین وی می ­شود .
تبصره ۱- غیر موجه بودن غیبت با نظر هیات مدیره و پس از اخذ دفاعیات فرد غایب مشخص می­ شود .
ماده ۳۱ وظایف و اختیارات هیات مدیره شامل موارد زیر است:
۳۱-۱ - اجرای مصوبات هیات امنا و تنظیم سایر برنامه­ های اجرایی «بنیاد»
۳۱-۲ - ارائه پیشنهاد به هیات امنا جهت انتخاب مدیر عامل.
۳۱-۳ - بررسی پیشنهادات و برنامه­ های مدیر عامل و تصویب آن.
۳۱-۴ - تهیه ترازنامه مالی و ارایه به هیات امنا.
۳۱-۵ - هیات مدیره مجاز به تعیین میزان حقوق، مزایا و هر گونه پاداش به پرسنل و مدیر عامل می ­باشد.
تبصره 1- در صورتی که پرسنل و یا مدیرعامل از بین اعضا هیأت مدیره یا هیأت امنا باشند، و در حقیقت عضو آن هیأت­ ها باشد، صرفا دریافت حقوق ایشان از بنیاد به اعتبار مدیریت عاملی یا پرسنلی بنیاد بلامانع می­ باشد.
تبصره 2- هیچ یک از اعضای هیأت مدیره تحت هیچ قالب و عنوانی حق دریافت حقوق، پاداش، مزایا و یا امتیاز مالی را نخواهند داشت.
 


مدیر عامل:
ماده ۳۲- مدیر عامل، مسئول انجام کلیه امور جاری «بنیاد» تحت نظارت هیات مدیره می­ باشد.
ماده ۳۳- شرح مسئولیت ­ها­، حدود وظایف مدیر عامل و معاونین وی، طبق آئین نامه­ هایی است که هیات مدیره، تصویب می­ نماید.
ماده ۳۴- مدیر عامل که از بین اعضا هیات مدیره یا خارج از آن می­ باشد، برای مدت 3 سال توسط هیأت مدیره تعیین می ­گردد.
تبصره ۱- انتخاب مدیر عامل خارج ازاعضای «بنیاد» بلامانع است.
ماده ۳۵- کلیه مکاتبات «بنیاد» با امضای مدیر عامل بوده و در غیاب وی قائم مقام منتخب وی دارای حق امضا می ­باشد.
 


بازرسان:
ماده ۳۶- بازرسان به ترتیب آرا، ۲ نفر اصلی و ۱ نفر علی ­البدل بوده که از بین اعضای «بنیاد» به مدت ۱ سال توسط مجمع عمومی انتخاب می ­شوند.
تبصره ۱- انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است.
ماده ۳۷- بازرسان، می­ بایست حداقل هر شش ماه یکبار به انجام بازرسی پرداخته و نتایج را به هیات امنا گزارش نمایند. همچنین ارائه گزارش سالانه به مجمع عمومی توسط بازرسان انجام می­ گیرد.
ماده ۳۸- بازرسان در هر زمان، به طور جداگانه یا به اتفاق حق رسیدگی به اسناد و بازرسی کلیه امور مالی «بنیاد» را خواهند داشت.
ماده ۳۹- بازرسان همراه با ۲ نفر از اعضا هیات امنا، تواما” در صورت لزوم می­توانند تشکیل مجمع عمومی فوق ­العاده را درخواست نموده و رئیس هیات امنا دعوت از کلیه اعضای رسمی و تشکیل مجمع عمومی فوق العاده را طی حداکثر یک ماه به عهده خواهد داشت.
ماده ۴۰- در صورت انصراف یا فوت یک یا هر دو بازرس، بازرس علی البدل انجام وظیفه نموده و در اولین جلسه مجمع عمومی انتخابات بازرسان برگزار خواهد شد.
 


منابع و امور مالی:
ماده ۴۱- ابتدای هر سال مالی­، اول فروردین ماه و پایان آن آخر اسفند ماه همان سال خواهد بود.
تبصره ۱- ابتدای اولین سال مالی، زمان شروع به کار «بنیاد » می­ باشد.
ماده ۴۲- مهلت ارائه ترازنامه توسط هیات مدیره حداکثر تا سی و یکم خرداد ماه سال بعد می ­باشد.
ماده ۴۳- حسابداری امور مالی «بنیاد» به عهده حسابدار که به پیشنهاد مدیر عامل و تایید هیات مدیره انتخاب و زیر نظر مدیرعامل فعالیت دارد، می ­باشد.
ماده ۴۴- اسناد مالی کلیه پرداخت­ها و تعهدات «بنیاد» با امضای ثابت رئیس هیات مدیره یا نایب رئیس و مدیر عامل و مهر«بنیاد» خواهد بود.
ماده ۴۵ منابع مالی «بنیاد» شامل موارد ذیل می­ باشد:
۴۵-۱- مبلغ یک میلیون ریال که توسط هیات موسس به عنوان کمک بلاعوض در شروع کار اهدا می­ گردد.
۴۵-۲ - هدایا، کمک­های مردمی، نذورات و وام­ های دریافتی از صندوق­ های قرض ­الحسنه، بانک­ها، سازمان­ها و اشخاص، درآمد حاصل از هر نوع فعالیت اقتصادی و حق عضویت اعضا که میزان آن توسط هیات امنا تعیین می ­گردد.
ماده ۴۶- «بنیاد» می­ بایست در یکی از شعب بانک­های رسمی کشور، افتتاح حساب نموده و کلیه دریافت­ها و پرداخت­ها از طریق این حساب صورت گیرد.
ماده ۴۷- نحوه هزینه کرد «بنیاد­» به شرح زیر می­ باشد:
۴۷-۱ - در مواردی که اهدا کننده نحوه هزینه کرد را مشخص می­نماید، به همان صورت تعیین شده اقدام خواهد شد.
۴۷-۲ - در مواردی که نحوه هزینه کرد به اختیار« بنیاد » واگذار می گردد، طبق کارشناسی هیات مدیره و تصویب هیات امنا اقدام خواهد شد.

 

تسویه و انحلال:
ماده ۴۸-  «بنیاد»  با پیشنهاد دو سوم از اعضای رسمی «بنیاد» یا دو سوم از اعضای هیات امناء و تایید مجمع عمومی فوق العاده منحل می ­گردد.
ماده ۴۹- در صورت انحلال «بنیاد» هیات تسویه که شامل هفت نفر به انتخاب مجمع فوق العاده می­ باشد­، تشکیل می ­گردد.
تبصره ۱- مدیر عامل، قائم مقام مدیر عامل، بازرسان و حسابدار، حق عضویت در هیات تسویه را نداشته ولی موظف به همکاری کامل با هیات تسویه می ­باشند.
ماده ۵۰- هیات تسویه به محض تشکیل، کلیه وجوه، اموال منقول و غیر منقول را از هیات مدیره تحویل و نسبت به حسابرسی و پرداخت دیون و بدهی­ های «بنیاد» طبق نظر کارشناسی و قانونی اقدام خواهد نمود.
تبصره ۱- پرداخت بدهی به اعضای رسمی جامعه  «بنیاد»  بعد از تسویه حساب کامل با افراد و سازمان­های خارج از «بنیاد» خواهد بود.
تبصره ۲- هیات تسویه، مجاز به استفاده از نظر کارشناسان خبره می­ باشد.
ماده ۵۱- در صورت مثبت بودن ترازنامه مالی، وجوه باقی مانده تحت نظر هیئت تسویه صرف انجام امور خیر با اولویت کارهای جاری نیمه تمام می­ گردد.
ماده ۵۲- در تمام مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است، هیات امنا به عنوان بالاترین رکن «بنیاد»   تصمیم­ گیری خواهد کرد.
ماده  ۵۳ – این اساسنامه شامل ۵۳ ماده و ۵۲ بند و 21 تبصره می ­باشد.