Logo
تاریخ : يکشنبه 9 ارديبهشت 1397
کد 552

ترک خوردگی توام با تنش در خطوط لوله فولادی

مترجمان: دکتر محمدعلی مهتدی بناب، معصومه عزیزیان، محمد عزیزیان

پیشگفتار

در این کتاب، دکتر چنگ یک بحث جالب توجه از ترک خوردگی توام با تنش ارائه می­دهد که مشاهدات خود را در مورد این شکست پیچیده با خوانندگان به اشتراک می­گذارد. او این کتاب را برای همه کسانی که می­خواهند مفهوم ترک خوردگی توام با تنش را بدانند، به عنوان پایه­ ای برای زیرساخت ­های خط لوله که نیازهای انرژی جامعه را تأمین می­کند، نوشته است.
دکتر چنگ به طرز ماهرانه­ ای توضیح می­دهد و اساسی­ترین جنبه­ های این نوع خوردگی با واقعیت­های مهندسی را با تجربه خود در صنعت خط لوله از جمله تاریخچه مرتبط می­سازد. او شرایطی را که طی سال­های طولانی در طول عمر عملیاتی خط لوله ایجاد می­شود و منجر به ایجاد و رشد ترک خوردگی­های تنشی می­شود را تشریح می­کند. در نه فصل، او  خواننده را به سوی علم ترک خوردگی تنشی هدایت می­کند، به طوریکه آن در حال حاضر در سطح اتم فهمیده می­شود، به بحث در مورد خاک محیط و جنبه­ های مهندسی ساخت و نگهداری خطوط لوله فولادی جوش داده شده با پیچیدگی­هایی که مناطق جوش را تحت تأثیر قرار می­دهند، می­پردازد.
پس از بررسی جنبه ­های اساسی و مهندسی دکتر چنگ استراتژی­هایی برای مدیریت ترک خوردگی تنشی با جلوگیری، تشخیص، نظارت بر رسیدن به هدف صفر شکست­-­بدون شکست­- به طوریکه در واقع، صفر به معنای صفر است و هیچ معنی ندارد که اطمینان از قابلیت انتقال انرژی خط لوله، حفاظت از محیط زیست و ایمنی عمومی را تضمین کند. در طول این کتاب، فن­آوری­های مدیریت ترک خوردگی تنشی به عنوان عناصر ضروری برای حفظ یکپارچگی خط لوله مورد بحث قرار می­گیرد.
به طور خلاصه، دکتر چنگ با نوشتن این کتاب، یک سرویس مهم و یک منبع ارزشمند از دانش و اطلاعات در مورد فن­آوری­هایی برای مدیریت ترک خوردگی تنشی و افزایش یکپارچگی خط لوله را ارائه داده است. من این کتاب را به همه کسانی که علاقه ­مند به این موضوع هیجان­ انگیز هستند، توصیه می­کنم. این محدوده تکنولوژی به سرعت در حال گشترش است و برای همه کسانی که زندگی استاندارد آن­ها به انرژی بستگی دارد و برای جلب آرزوها و رویاهایشان برای آینده انرژی حیاتی است.
 
اوتاوا،اونتاریو،کانادا
آر.وینیستون ویری
جولای،2012
ویرایشگر سری
سری وایلی در خوردگی
 
 
مقدمه مولف
خط لوله در پیوند با اقتصاد ملی، نگرانی­های رو به رشد محیط طبیعی و زیرساخت­های انرژی جهانی قرار دارد. فاجعه­های زیست­محیطی مانند انفجار تراژیک دکل حفاری دپ واتر هورایزان باعث کاهش تحمل عمومی در       فعالیت­های انسانی می­شود که منجر به انتشار هیدروکربن­ ها در محیط طبیعی می­شود. پس از گذشت چندین دهه خارج از افکار عمومی، صنعت خط لوله در حال حاضر در مرکز یک بحث جامع جهانی که شامل منافع چندگانه می­شود، ظاهر می­شود.
اولین بار در سال­های 1960 در خطوط لوله در ایالات ­متحده مشاهده شد و بعداً در دهه 1980 در خطوط لوله کانادایی گزارش شد. ترک خوردگی تنشی به عنوان یک چالش برای صنعت که به طور فزاینده­ای با استفاده از عملیات ایمنی خطوط لوله و همچنین منبع انگیزه علمی برای محققان که در تلاش برای درک مکانیزم­های دقیق این فرآیند پیچیده هستند می­باشد. هدف اصلی در نوشتن این کتاب، ارائه خلاصه و مهم­تر، تاریخچه­ای از وضعیت کنونی درک علمی و عملی مهندسی مربوط به ترک خوردگی تنشی خط لوله است. علاوه بر این، تهیه این کتاب در نظر گرفته شده تا از محققان و مهندسین متعدد که در زمینه ترک خوردگی تنشی خط لوله کمک کرده­اند قدردانی شود.
این نه فصل برای پاسخگویی به نیازهای دانشمندان، مهندسین، مدیران، تکنسین­ها، دانشجویان و همه کسانی که نیاز به دانش در این زمینه دارند طراحی شده است. این کتاب، خطوط لوله، توسعه صنعت خط لوله جهانی و اثرات خطرناک ترک خوردگی تنشی را بر روی یکپارچگی این سیستم­ ها معرفی می کند. فصل دوم به بررسی اصول ترک خوردگی تنشی در فلزات می­پردازد. به طور مشخص، توجه به ترکیبات فلزی و محیطی که باعث ترک خوردگی تنشی می­شوند،جنبه­ های متالورژیکی، مکانیکی و زیست­محیطی آن و مکانیزم­های مختلفی که نشان دهنده شروع و انتشار ترک خوردگی­های تنشی در فلزات هستند، توضیح داده می­شود. علاوه بر این، وقوع و ویژگی­های خسارت ناشی از هیدروژن و خستگی خوردگی با ترک خوردگی تنشی مقایسه می­شود. نقش فعالیت میکروبیولوژیکی در فرآیندهای ترک خوردگی تنشی نیز مورد بحث قرار گرفته است.
فصل 3 تا 6 ترک خوردگی تنشی را به عنوان یک پدیده و مکانیزم منحصر به فرد معرفی می­کند که می­تواند به شکست در خط لوله منجر شود. همچنین مباحث طیف گسترده­ای از شرایط محیطی را که مربوط به عملیات خط لوله هستند، شامل pH تقریباً خنثی، الکترولیت اشباع­شده با pH بالا و محیط خاک اسیدی را پوشش می­دهد. علاوه بر این، ویژگی­های اصلی و عوامل مرتبط با ترک خوردگی تنشی خط لوله خلاصه می­شود. این تصویر از ترک خوردگی تنشی شامل هر دو حالت نظری و عملی فعلی دانش در اطراف سینتیک انتشار، روش­های پیش­بینی و مکانیزم راه اندازی ترک است.
فصل 7 بر خوردگی و ترک خوردگی تنشی متمرکز است که در جوش ­های خط لوله، با اتصالات نزدیک به متالورژی فولاد محلی و ویژگی­های الکتروشیمیایی رخ می­دهد. فن­آوری فولاد خطوط لوله با استحکام بالا و متالورژی فولادهای خط لوله با استحکام بالا در فصل 8 بحث شده است. به عنوان خط لوله پیشرفته، فولادهای با استحکام بالا از فولادهای معمولی با ویژگی­های متالورژیکی، مکانیکی و میکرو­الکتروشیمیایی منحصر به فرد هستند. همه این­ها باعث وقوع آسیب هیدروژن، خوردگی و ترک خوردگی تنشی می­شود. به طور خاص، کرنش­هاي پيچيده بر روي خطوط لوله فولادي با استحکام بالا و پيامدهاي مربوط به خوردگي فولادها و استفاده از نظريه مكالکتروشيميايي براي پيش­بيني انتشار نقص و ارزيابي مقاومت باقي­مانده فولاد معرفي مي­شوند. این گفتمان­ ها به عنوان یک پایه قابل­ اعتماد برای طراحی خطوط لوله بر روی سیستم­های ضدخوردگی و جلوگیری از ترک خوردگی تنشی خدمت می­کنند. فصل 9 بررسی شیوه ­های صنعتی فعلی در مدیریت ترک خوردگی تنشی خط لوله، از جمله پیشگیری، نظارت و  تکنیک­های کاهش آن است. علاوه بر این، نشان داده شده است که چگونه مدیریت ترک خوردگی تنشی با برنامه­ های مدیریت یکپارچگی گسترده در استفاده از سیستم­ های خط لوله مدرن به کار گرفته شده است.
ویژگی منحصر به فرد این کتاب در حقیقت این نیست که این کتاب اولین کتابی است که درباره­ ی ترک خوردگی تنشی خط لوله مشارکت می­کند، اما شامل آخرین نتایج تحقیق و اطلاعات مربوط به ترک خوردگی تنشی خط لوله است. برای کمک به خواننده در درک جنبه­ های علمی مرتبط با پدیده ترک خوردگی تنشی خط لوله، تعدادی از مدل­ های نظری و مفاهیم توسعه یافته ­اند. علاوه بر این، نتایج مفهومی و مدل­سازی بر ­اساس اندازه­گیری­ های الکتروشیمیایی میکروسکوپی پیشرفته پشتیبانی می­شود. به نوبه خود، ادغام موثر الکتروشیمیایی، میکروالکتروشیمیایی، علم مواد و تکنیک­های تجزیه و تحلیل سطح کمک می­کند، تا به یک پیشرفت درک اساسی در مورد این پدیده برسیم. علاوه بر این، مفاهیم و مدل­های علمی که در بحث­های بعدی مورد بررسی قرار می­گیرند، روش­های معتبر و دقیق را برای صنعت پیش­بینی، نظارت و مدیریت ترک خوردگی تنشی خط لوله ارائه می­دهند.
من بسیار خوشحال هستم که عمیق ­ترین قدردانی را به دکتر وینستون ویری ابراز می­کنم، که مقدمه را برای این کتاب نوشت. در هفت سال گذشته، من با خوشحالی از تعاملات مکرر با وینستون در مسائل متنوع در زمینه مهندسی خط لوله برخورد کردم. راهنمایی­های او، تشویق و سرپرستی او در شکل­گیری و تکامل حرفه­ای من ارزشمند بوده است.
از دکتر رون هوگو برای حمایت متمرکز از کار دانشگاهی من در دانشگاه کالگری تشکر می­کنم. نقش او در توسعه مرکز مهندسی خط لوله در دانشگاه و در جامعه محلی می­تواند بیش از حد مورد تاکید قرار گیرد. این تلاش­ها برای ایجاد یک محیط­کار ایده­آل برای تحقیقات من در خط لوله کمک کرده است.
من چندین بار به خاطر بحث و گفتگوهای پرباری که با دکتر بیل شاو، جینگلی لو، فریزر کینگ و بسیاری از همکاران و دوستان دیگر داشته­ام قدردانی می­کنم. همچنین به کمک­های اختصاص داده شده و بی­پایان دانشجویان و شاگردان فوق ­دکترایی که در گروه تحقیقاتی من حضور داشتند، مدیون هستم.
من از آقای مایکل لونتال جان والی و پسران برای صبر و درک درستی که از مدت زمان لازم برای تهیه این کتاب داشتند، سپاسگزاری می­کنم. در واقع، رویدادهای مکرر غیر­منتظره­ای در فرآیند کلی وجود داشته، که پشتیبانی مایکل در تکمیل این پروژه بسیار مهم بود.
کمک­های تحقیقاتی از کانال تحقیقات صندوق­های ملی کانادا، شورای پژوهشی علوم ­طبیعی و مهندسی کانادا (NSERC)، بنیاد نوآوری کانادا (CFI) مرکز مهندسی خط لوله دانشکده فنی شولیک، دانشگاه کالگری و تعدادی از  سازمان­های صنعتی که شرایط مطلوبی برای حمایت از یک محیط تحقیقاتی فعال ایجاد کرد نوشتن این کتاب را میسر کرد.
من از کمک­های ارائه شده توسط این برنامه ­ها و سازمان­ ها سپاسگزار هستم.
بالاخره من از همسر و پسرم تشکر می ­کنم که از بسیاری جهات مرا تشویق کرده و در نوشتن این کتاب مرا حمایت کرده ­اند.
 
فرانک چنگ
کلگری،آلبرتا،کانادا
ترک خوردگی توام با تنش در خطوط لوله فولادی


انتشارات عطران
نوبت چاپ: اول
قیمت روی جلد: 200000 ریال
لینک خرید آنلاین:
https://goo.gl/M495nn

 
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 9 ارديبهشت 1397
  • ساعت 16
  • توسط A. Esmaeelzadeh
  • تعداد بازدید 1060
نظرات شما
captcha refresh