Logo
تاریخ : يکشنبه 9 ارديبهشت 1397
کد 549

مقدمه ای بر ایمن سازی لرزه ای اعضای غیرسازه ای در ساختمان ها

مترجم: دکتر پیمان نرج آبادی فام
ایران اسلامی عزیز از دیرباز در زمینه­ های مختلف علوم و مهندسی پیشتاز بوده است. در خصوص ایمن­ سازی لرزه­ ای نیز وجود آثاری مانند مقبره­ ی کوروش کبیر به عنوان اولین سازه­ ی جداسازی شده در جهان مؤید این مطلب می­باشد. امروزه هم پژوهش ­های متنوعی توسط دانشمندان این مرز و بوم در این زمینه انجام، مقالات مختلفی منتشر و آئین­ نامه­ هایی تدوین می­گردند. مطالعه ­ی آمار تلفات و خسارت­ های وارده حین زلزله­ های روی داده برای ایران در مقایسه با کشورهای دیگر اما علی­رغم انتظار به جای مبتنی بر پیشینه­­ ی ارزشمند و توانمندی­ ها موجود نشان دهنده­ ی ضرورت توجه ویژه بر موضوع می­باشد.
پیمان نرج آبادی فام عضو هیأت علمی دانشگاه بناب
اگرچه مسئله­ ی ایمن­ سازی لرزه ­ای سازه­ ی ساختمان­ ها در ایران نیز هنوز نیازمند پیشرفت و توسعه می­باشد تا با کاربرد و اعمال صحیح روش­ های صحیح مقاوم­ سازی و بهسازی و استفاده از روش­ هایی مانند جداسازی و یا استهلاک انرژی به شرایط مطلوبی مانند آنچه در کشورهایی مانند ژاپن تجربه می­شود برسد، محافظت از اعضای غیرسازه­ ای (تجهیزات کاربری ساختمان، ملحقات معماری و تأسیسات مکانیکی و الکتریکی) امروزه از نظر فنی و اقتصادی بیشتر اهمیت می­یابد.
امید است کتاب حاضر ضمن ایجاد زمینه­ ای مفید برای آشنایی بیشتر با موضوع همچنین انگیزه ­ی لازم برای توجه ویژه بر ایمن­ سازی لرزه­ ای بخصوص برای اعضای غیرسازه­ ای را فراهم آورده و گامی مؤثر در راستای پیشرفت روزافزون کشور بوده باشد.
پیمان نرج ­آبادی­ فام
زمستان 1396
تبریز

کشورهای پیشرفته با مدیریت اقدامات ایمن­ سازی لرزه ­ای، آسیب ­های مربوط به خسارت­ های سازه ­ای را کاهش داده و در محافظت از تجهیزات کاربری ساختمان، ملحقات معماری و تأسیسات مکانیکی و الکتریکی که همگی را عملاً می­توان اعضای غیرسازه­ ای نامید پیشرفت­ های مهمی بدست آورده ­اند. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دیگر نظیر هند با توجه به اینکه ایمن­ سازی سازه­ی ساختمان­ ها هنوز به حد کفایت نرسیده است از این رو توجه بر ایمن ­سازی اعضای غیرسازه­ ای نیز در سایه قرار می­گیرد. در کشورهای  پیشرفته ­ای مانند ایالات متحده­ ی آمریکا هزینه ­ی اعضای غیرسازه ­ای ساختمان­ هایی مانند بیمارستان­ ها بدون در نظرگرفتن قیمت زمین به حدود %90 کل هزینه ­ی پروژه (ساخت) می­رسد و به این ترتیب اهمیت سرمایه­ گذاری برای ایمن ­سازی لرزه ­ای اعضای غیرسازه­ ای آگاهانه مشخص گردیده و انجام آن توسط الزامات آئین­ نامه ­های لرزه­ ای ضرورت می ­یابد. البته اگرچه به طور مشابه در بسیاری از سایر کشورهای لرزه­ خیز دنیا مانند کشور مورد بحث این کتاب هم هزینه­ ی اعضای غیرسازه­ ای ساختمان­ ها عملاً زیاد و به سرعت در حال افزایش بوده و در مورد ساختمان ­هایی مانند بیمارستان­ ها هم اکنون به حدود %70 هزینه­ ی کل ساخت می­رسد اما سرمایه­ گذاری­ های مربوط جدای از کمتر بودن آن­ها هنوز بدون ضوابط آئین­ نامه­ ای لازم و کافی انجام و به همین دلیل نیز کمتر مؤثر می­ گردند.
هدف این کتاب معرفی اصول ایمن­ سازی لرزه­ ای اعضای غیرسازه­ ای ساختمان ­ها به منظور ایجاد آشنایی اولیه برای درک مفاهیم پایه در این زمینه می­باشد. از این رو از شکل­ های اغراق­ آمیز کارتونی برای تأکید بر تغییرشکل­ های تحمل شده توسط ساختمان­ ها و اعضای غیرسازه ­ای استفاده می­شود تا درک رفتار ساختمان­ ها و اعضای غیرسازه ­ای در اثر لرزش­ های ناشی از زمین­ لرزه به خوبی حاصل و به کارگیری مفاهیم مربوط در طراحی لرزه­ ای میسر گردد. کتاب حاضر نتایج پژوهش ­های انجام یافته در خصوص ایمن­ سازی لرزه­ ای اعضای غیرسازه ­ای را ارائه و برخی الزامات آئین­ نامه ­ای را تا حدودی مورد بحث قرار می­ دهد.
امید است این کتاب موجب توجه ویژه ­ی مهندسان و معماران به موضوع بخصوص در کشورهایی مانند هند که در آن­ها هزینه­ های صرف شده برای اعضای غیرسازه ­ای عملاً فاقد پشتوانه­ های لازم و کافی علمی و فنی می­باشند گردد. از این رو، مخاطبان اصلی این کتاب معماران حرفه­ ای، مهندسان عمران، اساتید دانشگاه و دانشجویان مربوط می­ باشند.
 


انتشارات عطران
نوبت چاپ: اول
قیمت روی جلد: 200000 ریال
لینک خرید آنلاین:
https://goo.gl/jFySti
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 9 ارديبهشت 1397
  • ساعت 16
  • توسط A. Esmaeelzadeh
  • تعداد بازدید 534
نظرات شما
captcha refresh