Logo
تاریخ : دوشنبه 16 مرداد 1391
کد 19

16 مرداد سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی گرامی باد. روابط عمومی

جهاد دانشگاهی در چنین روزی از سال ۱۳۵۹ هجری شمسی به فرمان حضرت امام خمینی (ره)تأسیس شد.

● سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی
جهاد دانشگاهی در چنین روزی از سال
۱۳۵۹ هجری شمسی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) تأسیس گردید.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، فضای جامعه از فرهنگ طاغوتی پاک نشده بود و مظاهر آن در همه‌جا به چشم می‌‏خورد. هم‌چنین، عوامل فعال طاغوتی در دانشگاه‏‌ها مانع اشاعه فرهنگ اسلامی بودند. درنتیجه، دانشجویان در برابر این مسأله به مقابله برخاستند و دانشگاه‏‌ها تعطیل شد. حضرت امام (ره) با تأیید این حرکت، فرمان تشکیل نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی را صادر کردند تا پس از تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، فرهنگ منحط غربی از مراکز علمی و فرهنگی کشور زدوده شود.
این مرکز فرهنگی در سال
۱۳۶۳ش، به‌عنوان ستاد اجرایی انقلاب فرهنگی تغییر نام داد تا این‌که در سال ۱۳۶۴ش، پس از استقلال دانشگاه‏‌ها و جدا شدن وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مجدداً به‌عنوان جهاد دانشگاهی مطرح گردید. براساس اساسنامه این نهاد، جهاد دانشگاهی نهادی است عمومی و غیردولتی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارای شخصیت مستقل و از لحاظ استخدامی و مالی، تابع مقرراتی است که در چهارچوب اختیارات قانونی به تصویب هیئت امنای جهاد دانشگاهی می‌‏رسد.
از سال
۱۳۶۹ش، جهاد دانشگاهی به‌عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی کشور معرفی و محل استقرار آن، بیرون از دانشگاه تعیین شد. گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه پژوهش، گسترش طرح‏های کاربردی و نیمه‌صنعتی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقاتی به‌منظور به‌کارگیری وظایف و توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با حوزه و دانشگاه و سایر مراجع و نهادهای فرهنگی به‌ویژه برای نسل جوان، از اهداف مهم جهاد دانشگاهی می‌‏باشد.

  • نوشته شده
  • در دوشنبه 16 مرداد 1391
  • ساعت 10
  • توسط روابط عمومی
  • تعداد بازدید 2236
نظرات شما
captcha refresh